Wednesday, February 20, 2008

It's A Big Big World

It's a Big Big World. Tanpa dirancang sudah dua kali aku menonton program tv ini di tv2. Ia sebuah program tv untuk kanak-kanak yang begitu menarik, kreatif dan bersifat ilmiah.

Aku tertarik pada objektif program ini. Jelas ia bertujuan memberi pendedahan kepada kanak² tentang kewujudan pelbagai fauna dan flora, dan betapa pentingnya utk ia dilindungi, dipelihara dan paling utama DICINTAI. Setiap kali ada program seumpamanya disiarkan di tv itulah yg kucari - sejauh mana ia ilmiah dan berjaya mencapai matlamatnya.

Latarbelakang, watak, skrip dan cara penyampaian menjadi kekuatan kepada intipati It's a Big Big World. Aku kagumi kreativiti dan kesungguhan mereka yang terlibat dalam penerbitan program ini. Kepelbagaian cabang seni dan maklumat telah berjaya menghidupkan watak² dan 'persekitaran' yang bersifat "2-in-1" - semulajadi dan imaginasi dalam satu tema. Tak dinafikan sokongan sumber ilmu dan kewangan menjadi kunci utama dalam menghasilkan sesuatu yg berkualiti sepertinya.

Kenapa aku tabik program ni? Kerana urusanku saban hari berkisar tentang pendidikan kanak-kanak yang majoritinya berumur sekitar 5-8 tahun. Tv menjadi rakan karib ke dua bagi mereka. Apa yg "dihidangkan" akan menjadi input kekal pengisian minda kanak² ini. Oleh itu, PILIHLAH... kerana persekitaran akan menjadi "guru" mereka.


**Bila anak Malaysia boleh menghasilkan program yg sebaik itu?




2 comments:

Ruszia said...

wah...lama tak berkunjung..byk yg baru dalam blog niii...menarik..informatif!

mawarpagi said...

Terima kasih... Kalau your baby besar skit, boleh tengok It's a Big Big World! Interesting!