Tuesday, February 19, 2008

Sayang Padaku

Duka derita duka laraku didunia
Tidaklah aku sesali juga tak akan aku tangisi
Sesal kita apapun yang kurasakan dalam hidupku
Semoga tak membuatku kehilangan jernih jiwaku

Andaikan dunia mengusir aku dari buminya
Tak akan aku merintih juga tak akan aku mengemis
Ketidak adilan yang ditimpakan oleh manusia
Bukanlah alasan bagiku untuk membalasnya

Asalkan kerna itu
Tuhan menjadi sayang padaku
Segala kehendak-Nya
Menjadi syurga bagi cintaku

Bukanlah apa kata manusia yang ku ikuti
Tetapi pandangan Allah tuhanku yang kutakuti
Ada tiadaku semata-mata milik-Nya jua

lagu sayang padaku nie memang best. suara penyanyinya seperti suara aishah. lagu ini juga merupakan lagu tema untuk slot Dilema Wanita di TV1. lagu oleh kumpulan dari Indonesia iaitu kiyai kanjeng. penyanyinya novia kolopaking.



* gambar disalin dari Blog Nizam Zakaria

Siapa itu Kiyai Kanjeng?
Mungkin ramai orang tidak begitu mengenali Kiyai Kanjeng. Kumpulan ini begitu popular sekali di Indonesia kerana menyanyikan lagu-lagu berunsurkan ketuhanan.

Kiyai Kanjeng merupakan sebuah kumpulan gamelan terkenal yang diketuai oleh Ustaz Kanjeng dari Indonesia. Kumpulan ini dianggotai oleh Emha Ainun Nadjib alias Cak Nun, Kiai Kanjeng, Ananto Wibowo dan pelakon dan penyanyi Novia Kolopaking, yang juga isteri Cak Nun.

Kejayaan muzik Kiyai Kanjeng sudah sampai ke kota London dan kumpulan ini juga pernah membuat persembahan di hadapan Yusof Islam. Keistimewaan kumpulan ini ialah mereka berdakwah melalui muzik yang melankolik dan mengasyikkan.

Keindahan sajak-sajak tulisannya begitu puitis dan mesej yang ingin disampaikan berbentuk zikir dan peringatan. Kadang kala, ianya diselangi pula dengan bait-bait puisi berbentuk nasihat agama.

Tiga buah lirik dan lagu ciptaan Kiyai Kanjeng telah berkemundang di persembahan hebat Konsert Nur baru-baru ini seperti Zikir Cina, Ilir-ilir dan Sayangi Daku. Kesemua lagu kumpulan ini sarat dengan mesej yang mendalam.

Pengarah muzik Yazid bagaikan sudah kenal jiwa lagu-lagu ini apabila dia menggubah lagu-lagu ini dengan iringan muzik tradisonal dan gabungan gitar, seruling dan drum seperti yang dilakukan oleh Kiyai Kanjeng sendiri.


Sebuah lagu yg saya minati.
http://kroni.biz/nordin/blog/view.php?id=311
petikan disalin dari web mstar.com.my

No comments: